Új osztályozási rendszer

Már szinte február közepe van, és még mindig nem hoztam el a januári összegző bejegyzésem és ennek két oka van. Az első, hogy ki kellett találjam, hogy ezentúl hogy fogom osztályozni a könyveim. Nagyon szeretem a kritikáim összetételét, de már egy ideje érzem, hogy ideje lecserélni. Nagyon zavaros volt, hogy itt más értékelést adok, mint Moly-on, ezenkívül magamnak elkezdtem vezetni CAWPILE (erről lesz még szó részletesen a bejegyzésben) rendszerben, és már sok volt. Le kellett tisztáznom magamban, mi lenne a legmegfelelőbb ezen a platformon és a Moly-on is.

A második okom pedig, hogy amikor pedig kitaláltam mit szeretnék, olvasási válságba estem, de a jó fajtába. Nem tudtam abbahagyni az olvasást. Napok óta, ahogy befejezem a munkát már veszem is a könyvet, és olvasok szinte lefekvésig. Ha el tudok aludni, nem pedig 4-ig olvasni, mert nem tudom letenni a könyvet. De olyan is előfordult, hogy munkán még vártam valami elkészüljön, rögtön nekiestem a könyvnek. Nem tudom mi ütött belém az utóbbi napokban, de csak olvasni akarok, és rettentően élvezek olvasni (nem mintha máskor nem így lenne, de most nem létezik más). Azért remélem nem bánjátok 🙂 De azért ideje volt picit kiszakadnom a könyvekből, és akkor írjuk is meg ezt a bejegyzést 🙂

Térjünk is a tárgyra. Ahogy már 2019-ben most sem fogok minden egyes elolvasott könyvet értékelni, mint korábbi éveimben próbáltam. Szeretném a könyvklubos választásokat és az angol könyveket inkább értékelni, de ezért lesznek a havi záró posztok.

Eddig csak külön értékeléseknél adtam matricákat (kedvenc, sírós, stb.), de ezentúl a záróbejegyzésnél is a könyvek mellé biggyesztem, és majd létrehozok egy oldalt is, ahol összegyűjtöm őket 🙂 És ami az izgalmas hír a matricákkal kapcsolatban, hogy lecseréltem párat és új design-t adtam nekik. A régieknél soknál nem éreztem, hogy fontos szempont már. Például a Szerelmi háromszög… Ma már nem sok könyvben van, de ha van, akkor is mit ér a címke? Ezekkel a címkékkel azt szeretném megmutatni, ha valamiben egy könyv kiemelkedő volt.

  • Kedvenc – természetesen, ahogy a neve is mondja, kedvenc lett a könyv számomra
  • Álompasi – ez sem túl bonyolult 🙂 
  • Kiváló világfelépítés – Fantasy/ sci-fi (vagy egyéb kitalált világ, illetve mi világunk különleges elemekkel tüzdelve – urban fantasy-k) világ, aminek nagy tetszett a világa
  • Kiváló narráció – csak hangos könyvek esetében, ahol nagyon tetszett a narráció
  • Elvarázsolt – Ez alatt azt értem, hogy a könyv érzéseket kelt bennem. Ideges leszek, szurkolok, görcsbe rándul a hasam, félek olvasni, mert nem akarom tudni mi lesz, de közben már alig várom, hogy mi lesz, stb. Ez eléggé tág kategória, de valahogy meg kell, hogy érintsen a könyv, hogy ez a matrica rákerüljön
  • Letehetetlen – Ahogy a neve is mondja, egyszerűen nem tudtam letenni a könyvet vagyis a “Csak még egy fejezetet” szindróma 🙂
  • Kiemelkedő sztori – Amikor a történet nagyon megfog, kiemelkedőnek érzem a sztori folyamatot.
  • Gyönyörű grafika – Ezt a matricát olyan könyveken használom, ahol van illusztráció (gyerekkönyvek, képregények, stb.), és az illusztrációk és képek nagyon tetszenek
  • Szívet melengető – Először úgy gondoltam, hogy cukinak nevezem el a címkét, mert nálam az a kettő kéz a kézben jár, de úgy gondolom, hogy a szívet melengetőnek nem kell cukinak lennie, mégha általában az is 🙂
  • Kedvenc karakter – Magáért beszél ez is. Ide fogom sorolni szerintem, ha a páros együtt lett kedvenc.
  • Megsirattam – érdekel év végén, hány könyvre kerül rá ez a címke, úgy érzem túl sokra 🙂
  • Megnevettetett – Azokra a könyvekre szeretném tenni, amin hangosan nevettem. A mosoly nem elég 🙂
  • Atmoszferikus – Imádom azokat a könyveket, aminek különleges atmoszférája van

A bejegyzéseim ezenkívül az osztályozás részen kívül szerintem ugyanazok lesznek. Szeretem az értékeléseim szerkezetét, nem szándékozom csak a változás kedvéért kicserélni. De az osztályozásnál nagy változás lesz.

Eddig úgy osztályoztam, hogy 5 kategóriát létrehoztam, mindegyiknek külön értéket (pl. történet 2, karakterek 1), amik összeadva maximálisan 5 pontot vagyis csillagot adtak, és ha valami nem tetszett, akkor az adott kategóriát nem adom meg a pontot. Például a történet nagyon tetszett, de azért egy-két logikai baki befutott, akkor 1.5 pontot adtam, így már a könyv max. 4.5 csillagos lehetett. Szerettem is ezt a rendszert, meg nem is. Mivel körülbelül így aszályozom rendes körülmények között is a könyveket, de nem akarom szabályozni ennyire a pontozásokat, hanem az élvezetet akarom értékelni. Lehet egy könyv tele van logikai bakival, de én rettentően élvezem, és úgy érzem nekem ez 5 csillagos élmény volt, akkor nem fogok kevesebbet adni. És ezért sem tértem át sosem a rendes értékeléseknél a blogon levő rendszeremre, és ezentúl a blogon is ez alapján adom a lepkéket. Nem fogok pontozási rendszert felállítani, ami meghatározza a végső értékelésem, de…

A kategóriák, amik alapján osztályoztam maradnak, vagyis egy kicsit átalakulnak. Ezentúl a CAWPILE rendszer kategóriáit fogom használni, de NEM FOGOM AZ ÁLTALA KAPOTT CSILLAGOT SZÁMÍTANI. Igazából csak arra használom, hogy egy pontot rendeljek a könyvhöz. Ez persze nem mindig fedi, hogy mennyire tetszett egy könyv, de azért elég nagy iránymutatást ad. Ha pontozást nézünk, számomra ez a rendszer rosszabb, mint a sajátom volt, mert minden kategória ugyanannyi pontot ér. Például van az Intrigue kategória, amit én Érdeklődésnek fordítok, és lényege, hogy mennyire tudta tartani az érdeklődésem. A nagy fantasy könyveknél szinte minden fejezet után szünetet kell tartanom, mert sok az infó és elkalandozok. De ezért nem fogok, nem 5 csillagot adni, de CAWPILE már kevesebbet adna. Vagy például ha nagyon szeretek egy könyvet (nem is kedvenc, de 5 csillagot adnék neki), de éppen az írásmódot nem találtam különlegesnek, nem adok rá 4 csillagot csak emiatt. Ha rossz lenne vagy zavarna igen, de csak azért mert nem nagyszerű, azért nem. Ezért is kicsit saját rendszer szerint pontozok, de majd meglátjátok ti is.

Na, de mi is a CAWPILE???

A CAWPILE egy pontozási rendszer, amit G talált ki a Book Roast csatornáról. 7 különböző kategóriát pontoz 1 és 10 pont között, majd veszi at átlagjukat. A fenti videóban G mindent elmagyaráz, sőt készített egy Excel dokumentumot, ahol csak beírjuk a számokat, és számolnunk sem kell a CAWPILE-pontot. Az alábbi kategóriákat nézzük:

C – Character/Karakter – karakterek kedvelhetősége, karakterfejlődése, stb.

A – Atmosphere/Hangulat – könyv hangulata

W – Wrinting/Írásmód – mennyire élvezetes? Mennyire jó? …

P – Plot/Történet – mennyire tetszett?

I – Intrigue/Érdeklődés – mennyire tartotta az érdeklődésem? Letehetetlen volt?

L – Logic/Logika – logikai bakik vannak-e? Minden értelmes a történetben?

E – Enjoyment/Élvezet – mennyire élveztem a könyvet, ez a végső csillagozásom

Remélem mindenkinek élvezhető lesz ez az új pontozási rendszer. Lehet túl bonyolultam magyaráztam, de szerintem érthető lesz a bejegyzéseknél majd 🙂 Ezt a bejegyzést pedig megosztom Főmenüben a Könyvek menüpont alatt, így mindig olvasható lesz 🙂

8 thoughts on “Új osztályozási rendszer

Leave a comment