Kristin Cashore: A ​garabonc

covers_111154-masolatAdatok:

Eredeti név: Graceling

Sorozat: Graceling 1.

Oldalszám: 480

Goodreads átlag: 4,1

Besorolás: YA, romantikus, high fantasy

Fülszöveg:

Katsa, a garabonc Úrnő, egyike azoknak a ritka és fura szerzeteknek, akik különös képességgel születtek. Az ő rendkívüli tehetsége a küzdelemben, a halálosztásban mutatkozott meg; nyolc éves kora óta tudja, hogy akár puszta kézzel is képes embert ölni. A király unokahúgaként kiváltságos életet élhetne, de garabonciája miatt kénytelen a király erőszakos megbízásait teljesíteni. 
Amikor találkozik a szintén garabonciás harcos Pongor herceggel, Katsa még nem sejti, hogy élete fordulóponthoz ért. 
Nem számít arra, hogy Pongor a barátja lesz. 
Nem számít arra, hogy megtudja az igazságot a saját garabonciájáról – a legkevésbé pedig arra, hogy egy távoli földön lappangó, rettenetes titok közelébe kerül… 
A garabonc Úrnő, ez a modern lányregény, újfajta módon mesél arról, hogyan válik egy kamaszlány minden szempontból önmaga urává, hogyan érik független és felelős nővé, miközben olyan lélegzetelállító szerelemről olvashatunk benne, amely kétségkívül felveszi a versenyt az Alkonyattal.

virag1

Vélemény:

A Graceling középiskolás éveim egyik kedvenc olvasmánya volt. Az első elolvasása után, a második is sorra került. Anyukámnak a Zsarát már nem tetszett annyira, így a Keserkék megvételére nagy nehezen szánta rá magát, a megjelenésétől jóidőre. És akkor már nem nagyon kezdtem bele, csak sokkal később, most novemberben. Ám öt év nagyon sok idő, és elfelejtettem teljesen az első részt, így végül úgy döntöttem, inkább újraolvasom ezt,  mielőtt befejezem a sorozatot.

2864fdcd46c30f7b44dd6b5899865993Az egész könyvből csak annyi rémlett, hogy Katsa egy garabonc, aki összejön Pongorral. Aztán átvágnak a hegyen, és ott találkoznak Lekk királlyal. Így, amikor újraolvastam, sok részlet újra megtöltődött. Aki nem ismeri a sztorit, annak még hozzátenném, hogy Katsa egy garabonciás gyilkos, aki Középföldei Murgon király tulajdona. Ő a király kivégzője, ami nem felel meg a lánynak, ezért titokban létrehoz egy szervezetet, ami segít az embereknek a királyi zsarnokságokon túlélni. Egy ilyen küldetésen találkozik Pongorral, Lienid legfiatalabb hercegével, aki harcol olyan jól mint Katsa. Katsa és Pongor aztán együtt indulnak útnak Hegyvízfölde felé, hogy egy rejtélyes elrablást kinyomozzanak.

Katsa nagyon erős személyiség. Csupaszív lélek, akire rákényszerítik, hogy gonosz dolgokat tegyen. Nagyon szerettem Katsát, aki kiáll a saját érdekeiért. Még ha nem is értem azokat. Mondanám, hogy Katsa a modern világ gyermeke, de egy high fantasyban nem létezik modern világ. A régi nézőpontok nem igazán izgatján, ő nem akar se házasságot, se gyerekeket. De miért nem??? Az írőnő nem adott erre választ, vagyis én már nem emlékszem, hogy olvastam volna róla.

439b81c625962dbfb6075cc6abec2020Nagyon szerettem még Keserkéket. Aranyos kislány volt, akinek olyan erős személyisége van, mint Katsának. Pongor is okés volt, kedveltem őt, bár valamiért nem éreztem magam közel hozzá. Raffint imádtam, sajnáltam, hogy nem szerepelt többet.

A kategóriát itt sem érzem teljesen helytállónak. Bár a fantasy műfajok között el tudok veszni én is. Magamban két fajtát különböztetek meg, az urban fantasyt, vagyis az olyan fantasykat, ami a mostani időben játszódik, és a high fantasyt, ami középkor környékén. A wikipedia már sokkal több fajtát ismertet, köztük a low fantasyt. A lényege, hogy valós alapokra épül, és csak pár dologban tér el a valóságtól. Én ezt a könyvet akkor inkább ide sorolnám, mivel a világ különlegessége annyiban merül ki, hogy léteznek két színű szemű emberek, vagyis garaboncok, akiknek különleges képességük van. Vannak idióta garabonciák, például hogy meg tudja érinteni a nyelvével az szemgolyójáz (nem ez a példa a könyvben, de azt már elfelejtettem), és vannak hasznosak  is, például a garabonciás szakács főztje isteni. Érdekesek ezek a garabonciák, egyesek óriási hatalommal bírnak, mások meg szinte semmivel.

51e49e16369c9af662d9404ecb8fe113Nagy sajnálatomra, csalódtam egy kicsit a könyvben. Most is szerettem, de már annyi ilyen fantasyt olvastam, amik sokkal jobbak voltak. Én azért szerethettem meg ezt a könyvet, mert abban az időben ez volt az első ilyen kategóriájú könyv női nézőponttal. Előtte csak az Eragont olvastam. De attól eltekintve jó volt, csak nem annyira jó, mint amennyire emlékeztem.

Két részre osztanám a könyet. Az első részt nagyon szerettem, de a másodiknak volt egy kis sötétkés hangulata. A választóvonal Lekk megjelenése volt. Bár az nemcsak a hangután változtatott a könyvek. Ezután Pongor úgymond kiváltotta Keserkék, és ő lép Katsa mellé főszereplőnek. A Pongorral a viszonya is megváltozik. Szóval hiába szerettem Keserkéket, az első rész hangulata jobban tetszett.

Örülök, hogy újraolvastam a könyvet. Több könyvvel kéne ezt megtennem. Csak azt sajnálom, hogy kicsit megváltoztatta a véleményem a könyvről. Már nem látom olyan tökéletesnek, és többé nem mondanám kedvencnek ezt a sorozatot, ettól függetlenül nagyon szeretem.

virag4

4bcc10c4f463d71e520d71cb3ae86d4cA könyv öt szóban: garabonc, harc, gyilkosság, szerelem, utazás

Kedvenc karakter: Keserkék

Kedvenc jelenet: Amikor ketten utaznak Pongorral Közteföldéről Hegyvízföldéig.

Kinek ajánlom? 

Ez a könyv az első Vörös Pöttyösök egyike. Szerintem az egyik alapkönyv, amit minden rajongónak egyszer olvasnia kell.

Könyvek, amiket ajánlok, ha ez tetszett:

A többi KMK-s high fantasy, köztük az Üvegtónnal vagy a Méregtannal.

virag2

Borító: 5/5 – Szép borító, bár öt éve az egyik legszebbnek számított, és nagyon sokszor nézegettem.

Értékelésem:

írásmód (0,5) – 0,5

leírások (0,5) – 0,5

izgalmi-szint (0,5) – Gyorsan sikerült átesnem rajta. 0,5

karakterek (1) – Katsa szándékai. 0,5

világfelépítés (1) – 1

történet (1,5) – A hangulatváltozás nem volt ínyemre, de attól elteintve a sztori jóvolt. 1,5

lepke1lepke2lepke3butterfly2lepke45

Leave a Reply

