Marie Rutkoski: The Winner’s Curse – A nyertes átka

covers_396551Adatok:

Eredeti név: The Winner’s Curse

Sorozat: A nyertes trilógia 1.

Oldalszám: 366

Goodreads átlag: 4,04

Besorolás: YA, disztópia, high-fantasy, romantikus

Fülszöveg:

Megfizethetsz-e a szerelemért?

Amikor a 17 éves Kestrel egy rabszolgapiacon megvásárolja a herrani Arint, aligha sejti, hogy élete gyökeres fordulatot vesz. A valoriai birodalom ellen lázadást előkészítő Arin sem tervezi, hogy beleszeret a hazája leigázásáért felelős tábornok lányába. A herrani felkelés egy időre szerepcserére kényszeríti őket. Kestrel megmenti ugyan Arin életét, de cselekedete lehetetlenné teszi, hogy valaha is egymáséi lehessenek. Hűség, sötét titkok, párbajok, felborult értékrendek… Mi mindenért kell fizetni?

virag1

Vélemény:

A Csitt, csitt okozta csalódás után úgy éreztem, olvasnom kell valami nagyon jót. Valamit, ami után úgy érzem, oka van annak, hogy szeretek olvasni. A sok jó kritika miatt végül erre a könyvre esett a választásom. Hát nem bántam meg.

A történet egy kicsit disztopikus keretek között zajlik high-fantasy elemekkel. Adott egy ország, Valoria, amely elfoglalta Herran országát, ezzel rabszolgasorsa kényszerítve az ott élőket. Két különböző ország, két különböző jellem. Míg a herraniak imádják a művészetet, a szépet, a valoriaiak a hadviselés iránt érdeklődnek. Így nem is meglepő, hogy az ott élőeknek nincs sok lehetőségük, vagy megnősülnek vagy katonának állnak. Gondolom, a férfiaknak a katonai pályafutás kötelező, de erre nem tértek ki a köynvben.

Főszereplőnk, Kestrel, egy valoriai tábornok lánya. Az apja szeretné, ha a lánya katonai pályára lépne, de Kestrel nem akar dönteni a jövőjéről. Még nem talákoztam ilyen hősnővel. Általában a könyvekben úgy érzem, hogy az írónő okosnak akarja feltüntetni a szereplőt, csak hát ötlete sincs mivel. Ez itt zseniálisan meg lett oldva. Kestrel agyafúrt stratéga, mégis a legegyszerűbb trükk áldozata lesz, a szerelemé. Arin egy herreni rabszolga, aki a tábornok udvarába kerül Kestrel jóvoltából. Megtörték az évek, mégse fél visszaszólni a gazdáinak. Ezért is lesznek barátok Kestrellel.

Egyszerűen imádtam a romantikus szálat a könyvben. Nem az volt, mint manapság a legtöbb könyvnél, hogy találkoznak, és a következő percben már szerelmesek. Szépen lassan, hónapok alatt, a barátságból szerelem lett. Annyira szépen adagolta az írónő, gyönyörű szerelmi szál lett.

Ahányszor high-fantasyt veszek a kezembe, sose tudok csalódni. Egytől egyik óriási kedvenceim. De érdekes, mindegyik könyvbe más miatt szeretek bele. Ebben a könyvben a lélekgyötrő küzdelem volt, ami magával ragadott. Az előbb említett szerelmi szálat is ide sorolnám. Az érzelmek és a hűség gyönyörű csatája volt, ahol Kestrel és Arin vívták egymással harcaikat. De nemcsak őket érintette meg az egész, engem is. Látni, ahogy ők mennyire összeillenek, mennyire jó párt alkotnak, megérteni, ki miért csinált mit, és középen ragadni, mert fogalmad sincs te mit is tettél volna.

Sokszor a könyvekben levő akció jeleneteket úgy olvasom, hogy szavakat kihagyok, hogy legyek túl rajta. Unni szoktam őket, úgyis a jó győz, csak oldalakat rabol el tőlünk az író. Erre itt nem lehetett panasz. Vannak akció jelenetek, de nincsenek túlzásba víve. Pontosan annyit kapunk belőle, amennyire szükség van, se többet, se kevesebbet. A töménytelen akció helyett inkább egy jó kis agyjátékot kapunk. Arin-Kestrel páros olyan stratégiai játékot folytat, amit még nem is láttam. Az egész meghatározza a könyvet, és egyedivé teszi. Imádtam a tervezgetést, a stagégiák átlátását.

Kicsit féltem a végétől, mivel mindenkitől azt hallottam, hogy óriási függővég. Én ezt nem így éltem meg. Ha ez egy egyedülálló könyv lenne, úgy is megállná a helyét. Ésszerű befejezés lenne, igaz nem happy end. Egy szakasz bezárult. Bár fogalmam sincs, hogyan lehet ebből boldog befejezés. Annyira reménytelennek érzem a kapcsolatukat. Itt az nem fogja helyrehozni a dolgot, ha megölik a főgonoszt (mintha lenne), mint a többi regényben. Alig várom, hogy folytathassam a következő résszel.

virag4

A könyv öt szóban: szerelem, szenvedés, intrikák, stratégia, zene

Kedvenc karakter: Kestrel, Arin

Kedvenc jelenet: talán mikor Ash rájött miért dobog a szíve

Kinek ajánlom? 

Nincs olyan, akinek nem ajánlanám. Miután elolvastam, rögtön rábeszéltem a barátomat is, mert ezt kötelező elolvasni nemtől föggetlenül.

Könyvek, amiket ajánlok, ha ez tetszett:

Én nem olvastam semmi hasonlót. Annyira egyedi, és szerethető.

virag2

Borító: 4/5 – Először megtetszett, de mikor közelebbről néztem, a lány a képen eléggé fura.

Értékelésem:

írásmód (0,5) –  Különleges, és imádtam. 0,5

leírások (0,5) – Nagyon szép leírások vannak. 0,5

izgalmi-szint (0,5) – Egyetlen egy pillanatig sem untam. 0,5

karakterek (1) – Kestrel-Arin-tábornok nagyon erős karakterek, mégsem nyomják agyon egymást. Imádtam. 1

világfelépítés (1) – Nagyon tetszett ez disztopikus high-fantasy. 1

történet (1,5) – Annyit mondok, hogy csodálatos. 1,5

– pozitív- Akartam adni még plussz pontokat, de egyáltalán nincs rá szöksége 😀 Sok mindent imádtam a könyvben. Igazából mindent.

lepke1lepke2lepke3butterfly2lepke5

One thought on “Marie Rutkoski: The Winner’s Curse – A nyertes átka

  1. Pingback: Könyves kedvencek 2016 | Sabinomi

Leave a Reply

