Trónok harca – 5. évad

Mostanában inkább könyves kritikákat írok, de muszáj kiírnom magamból a Trónok harca 5. évadjáról a gondolataimat. Elég sok mindenről szeretnék írni, és nem nagyon lehet ezt úgy megtenni, hogy ne mondjak el semmit. Szóval csak akkor olvasd, ha már láttad az évadot! Minden helyszínről és szereplőről írni fogok, tagolom, szóval, ha csak pár helyszín érdekel, könnyen megtalálhatod.

509007

Dorne

Kezdjük délről!

Elég sokat hallottam már az évad előtt a dorne-i szálról. Tudtam, hogy jönnek a Homokkígyók és végre megjelenik Myrcella is. Gondoltam majd jelentős szerepet bír, erre meg jött ez. Semmi se történt. Két mondatban le tudom írni. 506012Másik, ha nem így sül el a dolog, akkor mit akart volna Cersei kezdeni Mycellával? Bujtatni vagy nyíltan bevallani, hogy ellopták a lányukat? Na, de hát addig ugye nem is jutott sor. Végül is jól alakult Jamie-ék küldetése, jó alkut kötöttek. Így mindenkinek jó lett volna, kivéve a Homokkígyóknak.

Be kell valljam, hogy szerintem ez a nagy bosszú hülyeség. Oké, persze Oberyn meghalt, és fáj nekik. Nekem se esett a legjobban, de önként jelentkezett harcolni. Senki se kényszerítette. Ez nem Mycella miatt volt. Persze, rajta keresztül bosszút lehetett állni a Lannistereken, de nem értem minek bosszú…
504036Myrcella elég szimpatikus kiscsaj volt. Neki boldog történet szála volt. Nem tűnt elkényeztetett királylánynak sem, és szerintem megállt volna a lábán. Én szívesen ismertem volna meg. Sajnos, ez már nem lehetséges. Bár várható volt a jóslat miatt, hogy egyik kisoroszlán nem éli túl. Remélem Trystane-nek nem lesz semmi gondja, bár eléggé féltem Cersei-től. Remélem Jamie megvédi, főleg a Myrcellával való beszélgetésük után.

Ja, igen. Minek kellett az a börtönös jelenet? De most komolyan. Eddig is ellenszenvesek voltak a Homokkígyók, de hogy az miatt öljön, mert nem ő a legszebb lány. Most komolyan. Az a jelenet, viccnek is rossz volt.

Királyvár

Szerintem ebben az évadban kaptunk legkevesebbet erről a helyszínről. Alig maradt már ott szereplő, és fontos cselekmény szál sem nagyon volt. Talán a hitmilitánsok, ami nagyobb figyelmet kapott. Volt pár kisebb szösszenet, de ezek is inkább a következmények, amit az új rend hozott.

503002Kezdjük is Tommennel és Margaery-vel. Kis Tommen, olyan kis naiv. Végre egy jó ember a trónon. Bár az, hogy jó ember, nem jelenti azt, hogy jó uralkodó is lesz. Bár én kedvelem a karakterét, sajnálom, hogy ő is meg fog halni (Cersei jóslata). És Margaeery… Hát elég szépen kihasználja ártatlan kisfiút. Bár én Margaery-t agyafúrtnak látom, nem gonosznak. Ő az egyik kedvenc karakterem. Eszes, agyafúrt, de van benne egy kis titokzatosság. Elég jól az ujja köré fonta Tomment, és manipulálni is könnyen tudta. És mivel ez Cerseinek nem tetszett, bekeményített…

Tudta, hogy sosem lett jó vége a hitmilitánsoknak, mégis újjáélesztette őket, hogy megbüntesse a Tyrelleket. Ha egy kicsit gondolkodik, rájön, hogy neki sokkal súlyosabb bűnei vannak, nem kéne ilyennel játszania. Meg is érdemelte, amit kapott. Elég sok mindenki tudott a dolgaikról, nem úszhatta meg. Nem tudom mit gondolt. Az, 510010hogy ő indította el, nem fogja visszatartani a hívőket. Ha a királynét nem kímélik, az anyakirálynét se fogják. Így kicsinyes bosszúja visszaütött, és kicsit sem sajnáltam. Meg is érdemelte a büntetését, remélem, a nép ezentúl semmibe veszi.

Itt még sok kérdés nyitott maradt, amire én vártam a választ. Margaeryről és Lorasról szerettem volna még hallani. Gondolom, az ő tárgyalásuk ezután lesz majd, de nekem hiányoztak. Másik, ami érdekel, hogy mit is tervez Kisujj. Alig kapott szerepet ebben az évadban. És hát valamit nagyon sunyiskodott…

503030Bravos

Az évad elején úgy tűnt Arya is végre beteljesítheti a sorsát. Ám ez… Nem tudom, nekem nem nagyon jött be az egész. Arya nem tud senki lenni, és nem is akarom, hogy az legyen. Szerintem nem az a sorsa, hogy véletlenszerű embereket megöljön, miközben egy Istenséget szolgál. Itt nem a sztorival vagyok elégedetlen, hanem én nem ezt képzeltem neki. Eddig ő volt a kedvenc karakterem, de itt ezt el kellene, hogy engedje. Szerintem nem ez Aryának a sorsa. Ám remélem, nem vakul meg véglegesen, és hamarosan elhagyja Bravost.

Mereen

507001Danyvel nem sok mindent történt, pedig elég sokat láthattunk belőle. Tyrion pedig elindult felé, hogy őt szolgálhassa.

Tyrion olyan volt itt is, mint ezelőtt bármikor.  Jorah érdekesebb volt. Mennyire szeretheti Danyt, ha nem képes elhagyni őt… Főleg, hogy a Valyriában történtek után is érte küzd. Bár nem értettem, miért ment vissza küzdeni. Mi volt a célja? Mert előre nem tudhatta, hogy megtámadják. Még ha sejtette is.

Dany-t nagyon sokan nem szeretik. Én kedvelem, de igazából nem értem mit szenved még mindig Mereenben. És sajnos, nem éppen a legjobb uralkodó. Szerintem legnagyobb gond abból akad, hogy még fiatal, és még abban sem lehet biztos, hogy kiben bízhat meg. Ő próbál igazságos maradni, de hát láthattuk a népnek nem ez kell.

060A Hárpia fiait nem értem. Vagyis, ha csak a mesterek lennének, érteném. Azoknak nem tetszik az új rendszer, elvesztették kiváltságukat, ám nem lehet, hogy az mindegyik. Túl sokan vannak. Miért harcolnak a rabszolgák az ellen, hogy szabadok legyenek? És a szajhák miért állnak mellettük?

Dany hadseregét, annyira erősnek ítélték eddig. Megállíthatatlannak tartották, mind a sárkányok, mind a Makulátlanok miatt. Hát ebben nagyot csalódtam. Elméletben a Makulátlanok 10 harcossal felérnek, itt pedig 1-2 rabszolga/mester le tudta őket győzni. Ne már… És most komolyan, hogy foglalhatták el három sárkánnyal Westerost a Targaryenok, miközben egy lándzsa így meg tudja sérteni őket. Sokkal erősebbnek kellene, hogy legyenek. Ám annak örültem, hogy végre sikerült meglovagolni Drogót. Kicsit féltem, hogy meg fognak halni, de nagyon reménykedtem Drogóban, hogy megjelenik. Nem is kellett csalódnom.

502009És annak is örülök, hogy végre találkozott Tyrionnal. Elég bölcs, miközben ravasz is, nem olyan becsületes, mint Ned, így elég jól tud uralkodni. Danynek szüksége volt rá. Bár most nem tudom mi lesz, hogy újból találkozott a Dothrakikkal. Remélem, nem csak szajha lesz ott, hanem jobban megbecsülik. Bár ahogy elváltak útjaik, semmi jóra nem számíthat.

Ezenkívül meg kell említenem Barristan Selmy-t. Annyira éreztem, hogy ez lesz a vége. Annyira tudtam. Eléggé szíven ütött. Nagyon sajnálom a sorsát, ő többre volt hivatott, és Danynek még szüksége volt rá.

Deres

Be kell valljam, nem sajnáltam Sansát. Sosem szerettem, egy elkényeztetett kislány volt, aki mindig arra várt, hogy mások mentsék meg. Sosem csinált semmit, csak sajnáltatta magát mennyire rossz neki. Most megkapta az igazi rosszat, és rögtön menekülne, és várná, hogy bárki megmentse. Komolyan, nem éppen örültem, ami vele történt a Nászéjszakáján, de nem sajnáltam. Szegény Dany, ugyanezt élte át a Dothrakikkal.

506016Jobban sajnáltam Theont. Most Sansával kínozta Ramsay őt. És ő szerintem jót akart a gyertyás történetnél is, csak félt. Féltette saját magát, de Sansát is, mert ha megszökik, csak rosszabb lesz a sorsa, ha elkapja Ramsay. Bár végül mégis be adta a derekát.

Sokan szeretik Ramsay. Nem tudom miért. Hogy lehet szeretni egy ilyen beteg alakot? Abban leli örömét, hogy másokat szenvedni lásson. Míg Joffrey gonosz volt, és bántani akarta az embereket, Ramsay játszik is velük. Ő szerintem sokkal rosszabb. Bár Miranda sem volt kutya. Pontosan megérdemelték egymást.

Stannis

509047Őt ugye pontosan nem tudjuk, merre van, Deres és a Fal között, ezért is írtam így. Egész évadban készültünk a nagy harcra, erre ez lett. Komolyan viccnek is rossz volt. Stannis feleségét nem sajnáltam, egy vallási fanatikus volt. De Shireent már igen. Elég gonosz tett volt, főleg miután láttuk, hogy mennyire szereti Stannis őt. Ezért sem tartom én gonosznak. Mindenki ki volt akadva szegény kislány sorsán. Persze, sajnáltam, de nem értem miért kell ennyire utálni Stannist. Ő azt tette, amit szerinte tennie kellett. Ő a legnagyobb árat adta. És reméltem elég lesz, hogy legyőzze a Boltonokat. Ám nem lett.

Én elhittem, hogy Stannis meghalt. Semmi kétségem nem volt, erre neten láttam, hogy sokan megkérdőjelezik. Én nem hiszem, hogy életben maradt volna.

A Fal

Hát igen, itt aztán volt akció. Először is Jon lesz az új kapitány, aztán Aemon mester meghal, Sam hősieskedik, Rideghon, majd Jon halála. Ezt a helyszínt szerettem a legjobban.

509010Jon kapitánysága nagy örömmel töltött el. És ő tényleg össze tudná hozni a vadakat az Őrséggel. Persze, csak ha hagynák az Örség tagjai. Mert bármennyire is makacsok a Vadak, ők ezt belátták, báris egy kisebb részük. És Jon is tudta, a Másoknak szórakozás lesz legyilkolni őket.

Aemon mester halála pedig nagyon szomorú volt. Érdekes engem, jobban megviselt az ő halála, mint az összes többi szereplőé, aki életét vesztette az évadban (kivéve Jont). Úgy éreztem, ő az, aki rá tudja beszélni az Őrséget, hogy Jon jól gondolkodik, hogy nem a büszkeség számít, hanem, hogy túléljék a Másokkal szemben. Sajnos, így Samnek is el kellett mennie. Igaza volt, neki nincs helye a Falon, őt a tudás élteti. Remélem Jon halála előtt, még el tudott menni, és nem ragad ott.

508050Jon halála pedig nem lehetséges. Ha túl élte Rideghont, nem fog a társai által elvérezni. Én nem tudom elhinni, hogy meghal. Így vagy úgy túléli. És hát jó pár teória napvilágra látott, főleg a könyv olvasóktól. Ott azért sokkal több mindent megtudnak, mint mi a sorozatnézők. És hát nem bírtam ki, és utána néztem. Nem halhat meg, ezek után, amit megtudtam.

—SPOILER a könyvekre nézve—

Ugye megtudtuk, hogy Jon varg. Tök fölösleges lenne ezt tudni, ha nem halt volna meg. Ugye nagyon nagy a valószínűsége, hogy Targaryen is. Ezt nem lehet tudni biztosan, de én elhiszem. És ebből kifolyólag esélyes, hogy ő legyen az új Azor Ahai. Amire több utalás is van. Szóval Jon túl fontos szereplő. Ezenkívül olvastam egy cikket, hogy a 7. évadra van szerződése. Egy évet pedig simán kihagyhat, mint Bran.

—SPOILER VÉGE—

508047Szóval nem hiszem, hogy Jon meghal. Bár Rideghonban néhol azt hittem, most itt a vég. És mégis túlélte. De hát az a rész… Istenem, mennyire jó volt. Izgalmas, akció dús, meghökkentő… Annyira féltem, és izgultam Jonért. Meg persze a csajért, aki ott jóarcoskodott, sajnálom, hogy más lett belőle. Az a rész után, még egy napig csak ez járt a fejemben. Az volt a sorozat legjobb jelenete. Le a kalappal a készítők előtt.

 

Összeségében

Még ha ebben az évadban volt a legjobb Trónok harca rész is, ezt az évadot éreztem a leggyengébbnek. Elég unalmas rész volt, az első 7 rész alatt, kb. semmi sem történt, aztán két rész gyönyör. Nekem az évadzáró se jött be. Nem voltak izgalmas jelenetek, csak sok halál. Amit érdemes megemlíteni onnan Cersei vezeklése és Jon halála. Sok szálat fölöslegesnek éreztem, vagy épp nem tetszett. Mint sorozat, még mindig nagyon jó, szeretem, de az előbbi évadok sokkal jobbak voltak.

Ja, igen. Nem tudtam minden névnek utána járni, így bocsássatok meg, ha egy-két nevet mellé írtam.

509012 509011 508041 507006 504024 503029 054

Leave a Reply

